torsdag 12. mars 2015

Analyse av bilde

Idag var vi  på kunstutstilling i mysen, hvor vi så kunstverk av fire forskjellige unge kunstnere. Jeg blir utrolig imponert og inspirert av å se hvor utrolig talentfulle visse folk er.

Vi fikk i oppgave å velge et bilde, og analysere det på både denotativt og konnotativt nivå.
Jeg valgte et bilde av av Olav Tokerud som heter "Nordlys" Bildet er malt med akryl.


På bildet ser jeg mange farger, mye blått, rødt og svart. Det blå ligger ganske i midten, mens det mørke (røde og svarte) ligger mer ut i kantene. Det blå feltet er omringet av en lysere blå farge, med mange hvite "flekker"  Øverst ganske i midten er det mørke malingsstriper som skaper linjer nedover til det blå.  Midt i det blå feltet er det grønne former som også skaper linjer i bildet.

Når jeg ser på dette bildet, tenker jeg at det blå feltet er en "tankeboble". Det røde, mørke og dystre rundt er "helvete" Jeg ser for meg at det er en person som ikke har det spesielt bra, og drømmer seg vekk til et bedre sted med nordlys og stjerner og positive ting. Stjerneskuddet midt i bildet viser også til et ønske om en bedre fremtid, fordi man alltid skal ønske seg noe når man ser stjerneskudd

Jeg tror at meningen med bildet er at selv om ting kanskje er vanskelig til tider, så fins det alltid noe positivt å fint å se frem til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar